Vad är On-page SEO?

On-page SEO (eller on-site SEO) är det optimeringsarbete som sker på webbsidan och innefattar olika metoder och tekniker som gör det enklare för Google att både hitta sajten och förstå sajtens innehåll. Det är viktigt att man strukturerar upp sin webbplats innehåll så det är lätt för Google att förstå vad den handlar om, och om den har relevanta svar till olika Google-sökningar.

Varför är On-page SEO så viktigt?

När någon skriver in ett sökord eller en sökfras på Google och trycker på sök, så vill Google förse användaren med den bästa och mest relevanta informationen. Genom att hålla hög kvalité på innehållet på din sajt hjälper du de olika sökmotorerna att koppla ditt innehåll till det sökord som du vill ranka på.

Google uppdaterar hela tiden sina algoritmer, och din webbplats användarvänlighet spelar allt större roll. Att din webbplats exempelvis är anpassad för mobila enheter i första hand, är en stor rankingfaktor. Det gäller också att se till att innehållet på din sajt är så lättillgängligt som möjligt.

Grunderna för On-page SEO

Grunderna för On-page SEO är följande:

Ha en tydlig struktur i dina rubriker

Rubrikerna på din webbsida delas upp mellan H1 – H6. Det bör bara finnas en H1 per sida, och här ska du se till att använda ditt viktigaste sökord. Du kan försöka få in sökordet i resten av rubrikerna också, men tryck inte dit det för sakens skull, det slutar bara med konstigt formulerade rubriker. Tänk på att du i första hand skriver för människor, inte för robotar. Du behöver heller inte skriva ut sökordet på exakt samma sätt, olika böjelser av ordet fungerar bra.

Använd sökorden i metabeskrivningen och titeln

Har du en sida på din webbplats som handlar om exempelvis sökmotoroptimering, så vill du ha det ordet i titeln. Förklara i titeln vad sidan handlar om. Förklarar du vad sökmotoroptimering är? Då kan titeln vara ”Vad är sökmotoroptimering? Vi har svaret”.

Samma sak gör du i metabeskrivningen men denna ska vara något längre. Den ska kortfattat beskriva vad sidans innehåll handlar om.

Länka internt men också till andra sajter

Länka internt på alla dina sidor på din webbplats, och länka mest till de sidor du vill att Google ska förstå är viktigast. Men överdriv inte. Länka också externt, alltså till andra webbplatser. I Googles ögon betyder det att du vill förse användarna med bra och relevant information.

Ha logiska URL:er

Se till att URL:en är relevant, och försök gärna få in sökordet i den.

Det ska se ut såhär: https://www.webbzone.se/soktomoroptimering
Och inte såhär: https://www.webbzone.se/p=6357

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna sida accepterar du vår användning av cookies.  Lär dig mer

sv_SESwedish