SEO - Sökmotoroptimering

Öka den organiska trafiken med sökmotoroptimering

Syns du inte så finns du inte, är ett vanligt förekommande påstående inom digital marknadsföring. Det finns hur många företag som helst som har en webbplats som vid första anblick ser ut att vara perfekt. Visuell design är såklart en viktig del för att skapa förtroende och seriositet utåt. Men vad är vitsen med en riktigt snygg webbplats om ingen hittar till den? Det räcker inte att skapa en Facebook-sida och länka till sin webbplats där. Med sökmotoroptimering (SEO) skapar du möjligheten att dyka upp bland Googles resultatlista när någon söker efter den tjänst eller tjänster du eller ditt företag erbjuder. Att sökmotoroptimera sin hemsida är en vital del för företag om man vill öka sin digitala närvaro och nå ut till sin tänkta målgrupp.

 

Varför du eller ditt företag bör jobba med SEO

Nedanför listar vi kortfattat de främsta orsakerna till varför du eller ditt företag bör jobba med SEO.

 

Synlighet i sökmotorerna

Med korrekt utförd SEO kan du hamna högt upp i sökresultaten på specifika sökord eller sökfraser.

 

4 av 5 av kunder börjar på Google

80% av alla kunder börjaer sin resa på Google när de vill köpa någonting. Detta gör Google till en perfekt kanal för att skaffa nya kunder.

 

Exponera ditt varumärke

Många kunder jämför olika produkter och varumärken. Detta är ett gyllene läge för dig att exponera ditt varumärke!

 

Effektivitet och Roi

SEO och Google är för många den bästa kanalen för nya kunder och uppvisar mycket hög ROI.

 

Mätbara resultat

Avancerad resultatmätning där du kan se vilka sökord eller sökfraser som leder till köp, kontakt och leads.

 

Välj rätt SEO-byrå

Se till att välja en seriös SEO-byrå som kan visa upp resultat. Det finns många oseiösa aktörer där ute.

 

Vill du öka dina konverteringar?
Kontakta oss så hjälper vi er

Vad är SEO?

SEO står för ”Search Engine Optimization”, på svenska översatt till sökmotoroptimering. Enkelt förklarat innebär sökmotoroptimering den process som utförs för att göra din webbplats bättre på att öka webbplatsens synlighet på sökmotorer som Google, när människor söker på tjänster eller produkter relaterat till din verksamhet. Ju bättre synlighet din webbplats har, ju mer ökar sannolikheten att du fångar intresset av blivande eller redan existerande kunder till din verksamhet.

Sökmotoroptimering kan till en början verka vara otroligt djupt och komplext med många olika faktorer man behöver ta hänsyn till. Och det stämmer visserligen, då det finns över 200 olika faktorer som påverkar din webbplats ranking på Google. Men när du väl får en övergripande förståelse för hur SEO fungerar, så kommer du inse att det är egentligen inte så svårt.

Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete, men det kostar ingenting att sökoptimera sin webbplats och lyckas du få bra resultat kan du räkna med att den organiska trafiken till din webbplats ökar, som i sin tur leder till en ökad lönsamhet.

 

Ok, men hur utförs SEO i praktiken?

Sökmotorer som Google, Bing och Yahoo använder sig av ”robotar” eller ”spindlar” för att crawla webbplatser på internet. Dessa är ständigt ute på jakt efter ny information och när de har crawlat färdigt lagrar den all den hittade informationen i ett stort index. Med tillgång till mer information kan Google ge oss mer och mer relevanta svar när vi människor söker på något.

Som tidigare nämnt använder Google över 200 olika algoritmer för att avgöra hur relevant en webbplats är för att dyka upp bland sökresultatet när någon googlat något som relaterar till just den hemsidan.

Alla dessa olika faktorer är förstås av olika vikt, men generellt arbetar vi som SEO-byrå med följande faktorer:

  • Innehållet på din webbplats ska vara unikt och vara av hög kvalité.
  • Webbplatsen ska vara responsiv och fungera sömlöst på handhållna enheter av olika storlekar.
  • Upplevelsen på din webbplats ska hålla hög kvalité. Att det är tydligt och enkelt för användaren att navigera sig är viktigt.
  • Hemsidan (eller webbplatsen) ska ladda snabbt. Testa hur snabb din hemsida är med hjälp av Googles verktyg Pagespeed Insights.
  • De interna länkarna på din webbplats ska vara logiska och enkla för både människor och Googles robotar att förstå.
  • Extern länkning: Du förser användaren med vad du tror kan vara värdefull information för dem genom att länka till andra relevanta webbplatser.
 
Detta utgör en stor del i hur man jobbar med SEO / Sökmotoroptimering. Det finns så klart mer, mycket mer. Om du vill veta mer om SEO eller om hur du kommer igång, kan du läsa vår SEO-guide lite längre ned på sidan. 

 

Sökmotoroptimering görs på en dator

Är SEO lönsamt?

SEO är ett mycket lönsamt affärsinstrument. Med SEO kan du nå ut till många fler människor än du skulle kunna göra med andra marknadsföringsmetoder, och du kan också göra det på ett mycket lägre budget.

Det är svårt att säga exakt hur lönsamt SEO är, eftersom det beror på hur mycket man investerar i SEO och hur konkurrenskraftig nischen är. Därför är det bäst att titta på SEO som en långsiktig investering, i stället för att förvänta sig att man ska få tillbaka sin investering direkt. Om man investerar i SEO på ett smart sätt, så är det troligt att man kommer att se en god avkastning på investeringen på sikt.

 

Vad är en sökmotor?

En sökmotor är ett system utformat för att söka efter information på nätet. Sökmotorer så som Google och Bing har i uppgift att ge svar på frågor när någon söker på en sökmotor. Sökmotorernas huvudsakliga uppgift är alltså att ge det mest relevanta svaret till användaren som söker på något.

 

Vilka är de olika sökmotorerna?

De tre vanligaste sökmotorerna är Google, Yahoo och Bing. Google har cirka 90% av hela marknaden, resterande 10% delar Bing och Yahoo på, med lite större andel till Bing. Sökmotorer är program som söker efter och identifierar webbplatser som matchar en given uppsättning kriterier. 

 

Sökmotor på en dator

Hur kan vi hjälpa dig med sökmotoroptimering?

Efter vi utvärderat din nuvarande hemsidas SEO eller byggt en ny hemsida åt dig, kommer en sökordsanalys göras. När vi analyserat insamlad data implementerar vi de åtgärder som behöver göras.

Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete, vilket kommer kräva att vi utför löpande optimeringsarbete för att nå önskat resultat.

 

Vad blir resultatet av detta SEO-arbete?

Det finns inga garantier när det gäller hur högt upp du kommer att ranka på de sökord som valts ut. Ingen seriös SEO-byrå lovar dig en plats högt upp på Google.

Men vårat mål med sökmotoroptimering är så klart att vi försöker få dig att hamna så högt upp som möjligt. Det vill säga att du ökar din placering i den organiska träfflistan och ökar din exponering och förhoppningsvis resulterar detta i nya kunder för ditt företag.

 

SEO - En kort guide

Sökmotoroptimering, eller SEO, är ett sätt att förbättra hur din webbplats rankas på sökmotorer som Google. Detta innebär i grunden att du försöker göra det lättare för Google att indexera och visa din webbplats i sökresultaten. Det finns många olika aspekter av SEO, och det kan verka komplicerat att komma igång. Men det är faktiskt ganska enkelt att ta sig an de grundläggande stegen, och med denna korta guide kommer vi göra vårat bästa för att du ska kunna förstå och/eller tillämpa dem mest grundläggande aspekterna av SEO.

 

Utförande av Sökmotoroptimering

I denna grundläggande guide till sökmotoroptimering kommer vi att diskutera den faktiska processen för att optimera din webbplats för bättre synlighet för sökmotorer. Detta inkluderar saker som att välja rätt sökord, optimera din webbplats kod och skapa innehåll som håller hög kvalitet.

Med denna guide hoppas vi att du kommer att få en övergripande förståelse för SEO, varför det är en mycket viktig del av din hemsida, och förhoppningsvis kan du börja sökmotoroptimera lite själv.

 

Etapp 1: Sökordsanalys

En sökordsanalys är den process som innebär att hitta och välja sökord som du vill att din webbplats ska rankas på. När du väljer sökord är det viktigt att ta hänsyn till både kvantitet (antal sökningar på ett sökord) och kvalitet (relevansen av sökordet för din webbplats). Du behöver alltså ta reda på vad användarna eller dina potentiella kunder söker på när de letar efter tjänster eller produkter som du eller ditt företag erbjuder.

Att hitta rätt sökord är en av de viktigaste kunskaperna inom SEO, men hur går en sökordsanalys egentligen till? Du kan börja med att använda Googles gratisverktyg: Googles Sökordsplanerare och Google Trends.

Googles Sökordsplanerare

Detta är ett bra alternativ för att hitta sökord som är relevant till din bransch. Denna sökordsplanerare kräver att du har ett Google Ads-konto (vilket är gratis att skapa). När du söker på en sökterm eller fras får du fram statistik över ungefär hur många som söker på just den söktermen du angav. Du får också information om hur konkurrensutsatt sökordet är, samt förslag på relaterade sökord som du kan använda dig av när du optimerar din hemsida. På bilden nedan har jag sökt efter ”målare halmstad”. Genom detta får jag ett hum om hur många som söker på just den sökfrasen, samt en del relaterade sökfraser eller söktermer.

 

Googles Sökordsplanerare visar resultat på "målare halmstad".

Google Trends

Google Trends fungerar inte helt olikt Googles Sökordsplanerare. Här behöver du också bara knappa in ett sökord och trycka på Enter. Nu väljer jag att bara söka på målare, eftersom Google Trends tar fram ungefärlig sökstatistik från varje län i Sverige (se bild).

Här kan jag klicka mig vidare på varje enskilt län för att se hur många som söker på målare i exempelvis Halland. 

 

Etapp 2: On Site SEO

On Site SEO är en av de viktigaste faktorerna för att avgöra hur väl din webbplats kommer att rankas i sökmotorerna. Det finns många saker du kan göra för att optimera din hemsida, och vi tar upp de mest vitala delarna här. En mycket viktig del är strukturen på din webbplats. Sökmotorer gillar webbplatser som är välorganiserade och lättnavigerade. Om din hemsida är svårnavigerad kommer detta att påverka din hemsidas ranking. Sätt dig själv i användarens skor, hur frustrerande är det att inte hitta det man söker efter när man är inne på en specifik hemsida? Dessutom måste innehållet på din hemsida vara av hög kvalitet och det måste finnas en relevans mellan innehållet och de sökord du valt ut. Sökmotorer kan komma att straffa webbplatser med innehåll av låg kvalitet, så det är viktigt att se till att din webbplats innehåller information som är korrekt, uppdaterad och som du tror är värdefull för dina läsare. Slutligen vill vi att din hemsida ska hittas så snabbt som möjligt av sökmotorerna, så att din hemsida kan indexeras. Detta kan du göra genom att skicka in en sitemap över din webbplats till Google Search Console.

Så, förutom att din hemsida bör vara användarvänlig och innehålla kvalitativ och relevant information, är det viktigt att du optimerar de olika sidornas struktur genom att dela in texten i rubriker, bilder och meta-data. Allt detta kommer vi att gå igenom nedan.

Skapa en god struktur och ange rätt taggar på rubrikerna

Förutom att din hemsida bör vara användarvänlig och innehålla kvalitativ och relevant information, är det viktigt att du optimerar de olika sidornas struktur genom att dela in texten i rubriker och stycken. Det finns sex olika taggar du kan använda dig av när du skapar rubriker, från H1 till H6, där H1 är den viktigaste och H6 minst viktig.

Tänk på att varje enskild sida på din webbplats endast bör ha en rubrik med en H1-tagg. Denna bör också innehålla det specifika sökordet för just den sidan. Ta denna sidan som exempel, H1:an på denna sidan är ”SEO – Sökmotoroptimering”, eftersom det är det innehållet handlar om. Här kommer vi tillbaka till det mycket viktiga ordet relevans. Surfar du in på en sida om sökmotoroptimering så vill du inte läsa om hur länge man bör koka ägg. Inte sant? H1-rubriken så på ett generellt sätt förklara vad sidans innehåll handlar om. Därefter kan du dela upp rubrikerna i H2 – H6. Själv använder jag mig sällan mer än av H1, H2 och H3, men det är upp till var och en. Det viktiga är hur man använder sig av dem. Låt mig ge ett exempel nedan.

H1: Sökmotoroptimering
Generell text om sökmotoroptimering

H2: Hur utförs sökmotoroptimering?
Generell information om hur SEO utförs, som att lista de olika metoderna (som sedan kan agera som underrubriker)

H3: On Page SEO
Generell text om On Page SEO, och olika metoder som kan användas vid On Page SEO

H4: Ange rätt titel-taggar för att skapa en god struktur
Mer djupgående om de olika metoder som kan tillämpas vid On Page SEO

H2: Off Page SEO
Eftersom vi nu hoppar över från On Page SEO (som är en H2) och dess fördjupningar, till Off Page SEO, som är en av de två olika kategorierna man brukar dela upp sökmotoroptimering i, är det naturligt att Ogg Page SEO får en H2-tagg. 

Optimera metatitlar och metabeskrivningar

Det är lätt att missta sidans titel för sidans H1. Det sidans titel och sidans huvudrubrik har gemensamt är dock att de egentligen fyller samma funktion. Båda ska på ett kort och koncist sätt tala om vad sidan handlar om och innehålla den specifika sidans sökord. Titeln på denna sidan är just ”SEO – Sökmotoroptimering | Webbzone” (vilket du kan se uppe i fliken eller i bilden nedan), vilket känns ganska logiskt, inte sant? Själva metatiteln bör dock bestå av högst 60 tecken, så välj dina ord noga!

Metatitel med sökord

Sedan har vi metabeskrivningen. Metabeskrivningen skall också tala om vad en specifik sida handlar om. Här har du dock lite fler tecken att förhålla dig till, så här blir det lite enklare att skriva vad sidan handlar om. Jag använder en bild igen som exempel, vilket är startsidan till Webbzone. Där beskriver jag kortfattat vilka vi är och vad vi erbjuder. Simple as that!

Metabeskrivning för Webbzone

 

Optimera dina bilder

Bilder är en viktig del av alla webbplatser, och om du optimerar dem för sökmotorer kan du förbättra din webbplatsens övergripande ranking. Här är några tips om hur du optimerar dina bilder:

Använd beskrivande filnamn och alt-taggar

Se till att ge dina bilder beskrivande filnamn (t.ex. ”båt.jpg” istället för ”IMG1234.jpg”) och alt-taggar (t.ex. ”en båt på vattnet”). Detta hjälper sökmotorer att förstå vad dina bilder handlar om och indexera dem på lämpligt sätt.

Ändra storlek och komprimera dina bilder

Stora bilder kan göra dina hemsida väldigt slö, så det är viktigt att ändra storlek, komprimera bilderna och spara dem i webp-format innan du laddar upp dem. För detta finns det perfekta gratisverktyget Pixlr.

Etapp 3: Off Site SEO

Off Site SEO är den andra kategorin som handlar om att förbättra synligheten för din webbplats på sökmotorernas resultatsidor (SERP). Detta kan uppnås genom en mängd olika tekniker, inklusive länkbyggande, marknadsföring i sociala medier och innehållsmarknadsföring, där den mest avgörande faktorn är länkbyggandet.

Länkar är i grunden röster från andra webbplatser som signalerar till sökmotorer att din webbplats är en bra informationskälla. Länkar från andra webbplatser kallas för externa länkar. Ju fler externa länkar du har, desto högre trovärdighet får din webbplats. Om länkarna kommer från redan trovärdiga webbplatser, det vill säga.

 

 

White Hat och Black Hat SEO

Förutom att kategorisera sökmotoroptimering i On Page- och Off Page SEO, brukar de även kategoriseras i White Hat SEO och Black Hat SEO. Den korta förklaringen är att White Hat SEO är bra, och Black Hat SEO inte så bra. White hat-metoder är de som fokuserar på att förbättra kvaliteten på webbplatsens innehåll och göra det mer relevant för den tänkta målgruppen, och på så sätt skaffa sig externa länkar på ett naturligt sätt. Black hat-metoder, å andra sidan, är utformade för att ”lura systemet” genom att försöka bättra sin rankning med hjälp av taktiker som strider mot Googles regelverk.

Så, vilket tillvägagångssätt är bäst? Det beror på. Om du vill skapa ett långsiktigt, trovärdigt och hållbart företag, så är White Hat-metoden rätt väg att gå. Black Hat-metoder kan ge dig kortsiktiga resultat, men det finns en stor risk att din webbplats eller företags rykte tar ordentlig skada, samt att din webbplats helt kan uteslutas från sökmotorerna.

Enligt oss på Webbzone är det allra bästa sättet att se till att man bidrar med information som håller hög kvalitet och är relevant och värdefull för den tänkta målgruppen.

 

Sammanfattning

Sökmotoroptimering är en process för att göra din webbplats mer synlig på sökmotorernas resultatsidor. Genom att optimera din webbplats kan du förbättra dina chanser att leda organisk trafik till din webbplats och generera potentiella kunder.

Det finns ett antal saker du kan göra för att optimera din webbplats för bättre sökmotorranking. Här är några enkla tips:

Använd relevanta sökord på din webbplats. Se till att använda dem i metatiteln, metabeskrivningen och i innehållet på din webbplats.
 
  • Använd komprimerade bilder och se till att det specifika sökordet finns med i ALT-taggen.
 
  • Skapa nytt, originellt och engagerande innehåll.
 
  • Marknadsför ditt innehåll genom sociala medier och andra kanaler.
 
  • Bygg länkar till din webbplats från webbplatser av hög kvalitet. Med White Hat-metoder, så klart.

 

Behöver du hjälp med ditt företags sökmotoroptimering? Tveka inte på att kontakta oss på Webbzone!

 

Vanligt förekommande frågor om SEO

Vad är SEO?

SEO är ett optimeringsarbete som görs för att öka sökbarheten av en webbsida eller en webbplats genom att göra det mer sökmotorvänligt.

Vad är On Page SEO?

On Page SEO är en teknik för att optimera din webbplats för sökmotorer genom att anpassa innehållet, strukturen och länkarna på din webbplats.

Vad är Off Page SEO?

Off page SEO är alla de optimeringsåtgärder som görs utanför hemsidan för att förbättra dess rankning i sökmotorerna. Dessa inkluderar bakåtlänkar, engagemang i sociala medier och gästbloggning för att nämna några.

Hur mycket kostar SEO?

Kostnaden för SEO kan variera beroende på webbplatsens behov och konkurrensen på sökorden. Generellt sett kan SEO-kostnaderna variera från 3000 kronor till över 10.000 kronor i månaden.