Sökmotoroptimering är en djungel av olika termer och består av många olika moment. För en nybörjare kan SEO verka väldigt komplext (vilket det i vissa fall är) och all information kan vara överväldigande. Exakt så kände i alla fall jag (och gör ibland fortfarande), och det var enkelt att göra en del missar i början av karriären. Så här tänker jag lista 6 vanliga SEO-misstag som många nybörjare gör (mig själv inkluderat).
Keyword Stuffing
Att det är viktigt att få med sökordet i hemsidans rubriker är vi nog alla överens om, men sökordet måste inte finnas med i exakt varje rubrik. Förr gick det att lura Google genom att fylla delar av en sida med svart bakgrund skriva sökordet i svart text om och om igen. Många klättrade i ranking på detta vis, men i takt med att Googles sökrobotar blev allt smartare kunde de som fuskat göra sig redo att säga adjö till sina höga placeringar och se fram emot en hård bestraffning av Google istället. Ofta ser jag också märkligt utformade rubriker på grund av att man försöker trycka in sökordet i exakt varje rubrik.
Metatitel och metabeskrivning glöms bort
Grundläggande SEO som att skriva en metatitel och metabeskrivning glöms allt för ofta bort. Att skriva dessa är bland de enklaste uppgifterna och tar bara några sekunder att skriva. I och med att dessa uppgifter är så lätta kanske det antas att de inte är av så stor vikt, vilket är fel. Visst finns det andra moment i optimeringsprocessen som har större påverkan på rankingen, men metadata är en del av den helhet som krävs för att utföra ett bra SEO-arbete.
Väljer kvantitet framför kvalitet
Att Google gillar hemsidor som uppdateras frekvent är sedan gammalt. Men detta betyder inte att det är bättre att publicera tre halvdana blogginlägg/artiklar om dagen än att publicera ett välskrivet och relevant inlägg en gång i veckan. Det är snarare tvärtom. Detsamma gäller länkar till din hemsida. En enda bra, kvalitativ länk är bättre än 1000 skräplänka. Se till att allt som publiceras är relevant och av hög kvalitet istället för att stressa fram content.
Använder inte rätt sökord eller sökfraser
Så fort man börjar göra ett SEO-arbete för ett företag inom en viss bransch, vi tar SEO som exempel, känns det som det no brainer att just SEO är sökordet vi ska försöka ranka på. I dagsläget är detta en enormt svår uppgift då konkurrensen är otroligt hög. Det finns en del bra verktyg för att få lite hjälp med sökorden, bland annat Googles sökordsplanerare. Här skriver du in det sökord du valt, och Google ger dig förslag på relaterade sökfraser som inte är lika svåra att ranka på.
Du kan också helt enkelt bara surfa in på Google, och börja skriva in ditt utvalda sökord. Men sök aldrig på det, utan observera listan under sökfältet, så ser du de allra vanligaste sökningarna i relation till ditt utvalda sökord.
Skickar inte in en sitemap till Google
Att skicka en sitemap till Google är inget måste då Google förr eller senare kommer att indexera dina sidor ändå. Men om vi skickar in en sitemap till Google via Google Search Console så underlättar vi arbetet för sökrobotarna genom att specificera hemsidans struktur och låta Google veta vilka av undersidorna som är viktigast. Detta innebär att indexeringen kommer att ske snabbare och du kan snabbare börja ranka på dina utvalda sökord.
Mobilanpassningen glöms bort
Att glömma bort mobilanpassningen är det många som gör, särskilt i början av sin karriär som SEO-tekniker eller webbutvecklare. Jag själv är inget undantag. Man spenderar så mycket tid på att få till designen på desktop-versionen att man helt enkelt glömmer bort mobilanpassningen. Idag är det många CMS-verktyg som sköter den mesta av mobilanpassningen helt automatiskt, men det vore en bra idé att alltid se till att den är responsiv och mobilanpassad till 100%. Du kan använda Googles mobilvänlighetstest för att se om din hemsida är mobilanpassad.