Sökmotoroptimering kan till en början verka vara en djungel av olika saker att hålla reda på. Och det är det också. Men så fort man får en övergripande förståelse så känns det mesta rätt logiskt. Det finns över 200 olika faktorer som påverkar din ranking, några såklart viktigare än andra. Jag spanar ofta in vänners webbplatser, eller deras arbetsplats webbplats. Du vet, för skojs skull. Alltför ofta är dessa inte optimerade. Alls. Deras hemsida kan vara visuellt tilltalande, men det spelar ju ingen roll när ingen hittar till den. Alla som driver sin egen eller sin arbetsgivares webbplats bör lära sig grundläggande SEO, och därför har jag knåpat ihop en liten guide över simpla åtgärder du kan implementera på din webbplats.
Fundera över vilka sökord du vill synas på
Detta är kanske inte det lättaste för en oinsatt, så låt mig ge ett enkelt exempel. Du driver din egen målerifirma i Stockholm. Sätt dig nu i en potentiell kunds sits som är i behov av en målare i Stockholm. Hur gör denna kund för att hitta en målare? Mest troligt kommer denna person söka på Google efter den tjänst han behöver. Men vad kommer han söka på? Vad hade du sökt på? Målare i Stockholm? Målerifirma i Stockholm? Precis, något sådant. Målare i Stockholm, måleri i Stockholm, målerifirma i Stockholm – alla dessa hade varit relevanta sökord att använda för en målerifirma vars verksamhet finns i Stockholm.
När du bestämt dig för vilket/vilka sökord du vill synas på kan du kolla upp detta sökord för att se ungefärlig sökvolym per månad, hur tuff konkurrensen är, samt relaterade sökord. Detta gör du enkelt med Googles sökordsplanerare. Det är helt kostnadsfritt att skapa upp ett konto och använda sig av sökordsplaneraren.
Använd sökordet i rubrikerna på din webbsida
Nu när du valt ut ett eller flera sökord är du redo att implementera detta på din webbsidas rubriker. Tänk på att du helst ska använda ett sökord per sida, dock kan du utnyttja olika böjelser av sökordet, det måste inte skrivas ut på exakt rätt sätt. Strukturera upp dina rubriker och skriv relevant text till varje rubrik. På en sida ska det endast finnas en huvudrubrik (H1), och denna ska vara så övergripande och tydlig som möjligt. Vi går tillbaka till föregående exempel med en målerifirma i Stockholm. En rimlig huvudrubrik hade varit just det – Målerifirma i Stockholm. H1 är den viktigaste rubriken på sidan, resten av rubrikerna delar du upp i H2 – H6, där H2 är näst viktigast och H6 minst viktig. Rubrikerna ska i så god mån som möjligt berätta vad texten under handlar om. Svårare än så är det inte, mycket handlar om din webbsidas relevans. När någon knappar in en sökfras i sökfältet vill Google ge den bästa och mest relevanta informationen.
Optimera metadatan
En annan viktig del är att skriva en relevant metatitel och metabeskrivning, och här ska du såklart inkludera ditt valda sökord. Titeln (får inte misstas med huvudrubriken (H1) hade exempelvis kunnat skrivas såhär: Målerifirma i Stockholm | Företagsnamn.
Metabeskrivningen ska så gott det går beskriva vad en webbsida handlar om. Innehållet bör vara max 160 tecken, så välj dina ord omsorgsfullt. En metabeskrivning ska vara tilltalande och uppmuntra människor att besöka din webbsida.